De mooiste boeken voor de feestdagen!

*|MC:SUBJECT|*
© Matthijs Heins
Geachte lezer, 
Kerst, voor velen een lichtje in de donkere dagen, brengt behalve gezelligheid en reflectie evengoed de taak kerstversiering veilig te stellen voor eventuele kattenpoten. Hoe heerlijk is dan een boek dat je de tijd doet vergeten, je optilt en meevoert naar de besneeuwde heuvels of andere werelden in deze en vervlogen tijden. Mocht u nog op zoek zijn naar een passend cadeau, in deze nieuwsbrief bieden we u wat inspiratie. Hoe uw feestdagen ook mogen verlopen, we wensen u een prettige tijd toe en zouden we elkaar voor 2024 niet meer spreken, een mooi en lezenswaardig nieuw jaar gewenst!
Nog een dienstmededeling betreffende onze aangepaste openingstijden: Vrijdag 22 december zijn we extra lang open, tot 21.00, net als onze reguliere koopavond op donderdag. Zondag de 24e openen we de deur om 10.00. Eerste en tweede kerstdag en nieuwjaarsdag is de boekhandel gesloten.
Taal, het papieren denken en high tech
In Roland Allens duikt in het bijzonder originele The Notebook, A History of Thinking on Paper in allerlei facetten van het notitieboek. Hij bekeek het fenomeen vanuit de grootboeken die in de havens van het Middeleeuwse Italië werden gebruikt tot de logboeken op zee, vanaf het breder beschikbaar raken van de blanco boeken. Allen gaat in op de productie van notitieboeken, haar gebruikers en haar toepassingen. Zo lees je over hoe Bruce Chatwin Maria Sebregondi inspireerde om de beroemde Moleskine te vervaardigen, over hoe Agatha Christie haar honderden fictieve moorden erin uittekende, en over hoe bijvoorbeeld ‘bullet journaling’ kan helpen bij de regulatie van ADHD.
De gesprekken die Alice Schwarzer tussen 1972 en 1982 voerde met de belangrijkste schrijfster van de feministische beweging vonden hun weerslag in het recent vertaalde De legendarische gesprekken met Alice Schwarzer. Ze getuigen van een grote openheid en intimiteit. Simone de Beauvoir brengt niet alleen met de haar kenmerkende helderheid en radicaliteit, haar opvattingen over politiek, macht, seksualiteit en de rol van de vrouw onder woorden. Ze gaat ook diep in op persoonlijke zaken. Tot op vandaag hebben haar standpunten over de betekenis van het biologische geslacht en de politieke positionering van het feminisme hun explosieve kracht niet verloren.
De wereld verandert in hoog tempo door de exponentiële toename van invloed van kunstmatige intelligentie op ons dagelijks leven. Wanneer een vriend de bijzonder geestige kinderboekenschrijver Andy Stanton ChatGPT laat zien, is hij even bezorgd als geïntrigeerd. Kunnen algoritmen echt tegen de menselijke spontaniteit op, maken ze schrijvers in de toekomst overbodig? Stanton besluit de KI tot het uiterste te testen. In Benny the Blue Whale is een nogal atypische verhalende reflectie op KI – het levert een even hoopvol als hilarisch boek op, dat een verhelderend licht werpt op waar we nou allemaal mee te maken zouden kunnen krijgen.
De hoogst originele natuurkundige Richard Feynman daagde ooit de dichters uit om hun metaforiek los te laten en zich te richten op de overweldigende schoonheid van het universum. James Thornton nam recent deze handschoen op: elk gedicht in The Feynman Challenges, Poems on Science is voorafgegaan aan wetenschap en studie, waarvan de literatuurlijst onderaan acte geeft. Dit levert geen droge repliceerbare regels op, de empathische verzen gebruiken het mechaniek van de poëzie om de empirische werkelijkheid tot leven te wekken. Die wereld blijkt een wereld vol van romantiek, macht en ja: wonder. Kruip bijvoorbeeld eens in de huid van parende hermafrodiete zeeslakken, met hun living mantles: coats of billowing colours van het genus Siphopteron, die elkaars brein proberen te hacken met hormonen: You’ll be trying to hack my brain/ and make my body play the female/ so you can fertilize piles of my / eggs, while I do  the same to you.’ Om je scherp en warm te houden, gedurende deze donkere dagen. 
‘De laatste jaren’, schrijft Carlo Rovelli, ‘heb ik mijn onderzoek gewijd aan het idee dat zwarte gaten hun lange leven eindigen door in witte gaten te veranderen. Of dat idee juist is weet ik niet. Bij dat onderzoek komen onder meer kwantumeigenschappen van tijd en ruimte aan de orde. Ook het naast elkaar bestaan van verschillende perspectieven en de reden waarom verleden en toekomst van elkaar verschillen komen aan bod. Het onderzoek van dit idee is een avontuur dat nog in volle gang is. Ik leg het u voor in de vorm van een frontbulletin. In het heelal krioelt het van de zwarte gaten. Wat zijn dat precies? Wat zijn witte gaten, hun ongrijpbare jongere broers? En dan de vragen die me al heel lang bezighouden: hoe kunnen we begrijpen wat we nog nooit hebben gezien? Waarom willen we steeds een beetje verder kijken…?’ White Holes, Inside the Horizon geeft in Rovelli’s even heldere als enerverende stijl weliswaar geen antwoorden, maar schijnt voor een breed publiek licht op recente wetenschappelijke ontwikkelingen.
Grompus, misantropie en een kerstraadsel

Geïnspireerd door de Krampus met een vleugje van de Grinch bedacht Alex T. Smith een verrukkelijk chagrijnige mopperkont, die, als zijn favoriete spruitjes zijn uitverkocht, maar één ding wil: Kerstmis stoppen. Dus gaat hij op weg naar de Noordpool om de Kerstman een lesje te leren. Wat volgt is een avontuur dat zich niet laat navertellen, maar dat je moet lezen. Keer op keer eigenlijk, en niet alleen rond Kerstmis. De Grompus is een heerlijk voorleesboek met supergrappige tekeningen met hoofdstukken waarin ‘sombere gedachten ontstaan tijdens het krabben’ maar ook waarin ‘de Grompus ontdekt dat hij kerstversiering ophangt’: smullen dus!

Voor wie zich helemaal wil onderdompelen in de kerstsfeer en zich door het wisselbad van de hoogte- en dieptepunten van de kerstdagen wil laten voeren is On Christmas, A Seasonal Anthology een mooi kleinood om aan te denken. Het bevat reflecties van bekende en nieuwe schrijvers op het kerstfeest – een eclectische verzameling – een beetje naar de geest van haar samensteller. Dat is de oprichter van de National Scrabble Championships Gyles Brandreth, die in het Verenigd Koninkrijk bekend staat als een fervent kersttruienverzamelaar en -ontwerper (onder andere voor wijlen Princess Diana). 
Elk kind vraagt zich weleens af: hoe komt de Kerstman eigenlijk door de schoorsteen? Ontdek het grappige antwoord op deze eeuwenoude vraag in Mac Barnett & Jon Klassens prentenboek Hoe komt de Kerstman door de schoorsteen?. Het humoristische, gortdroge prentenboek is perfect om de feestdagen mee in te luiden. Elk antwoord roept weer nieuwe vragen op. Krijgt de Kerstman een duwtje van de rendieren? Gaat hij met zijn hoofd eerst, of met zijn billen? En wat als je geen schoorsteen hebt? Draagt hij een nachtkijker om binnen te navigeren zonder zich te stoten? Jon Klassen, meesterillustrator, brengt het humoristische en creatieve kerstverhaal bijzonder geestig tot leven.
De internationaal beroemde grafisch-vormgever Karel Martens heeft inmiddels een groot oeuvre. Van de vormgeving van boeken en affiches tot aan gevels en andere grote ruimte vullende werken – zijn stijl is steeds onmiskenbaar. Voor zijn werk mocht hij dit jaar de BNO Piet Zwart Prijs in ontvangst nemen. De scheurkalender Karel Martens / Every Day Is a New Day doet zijn naamgever eer aan: alle dagen kunst.
Virginia Woolfs mooi geïllustreerde korte verhaal Kew Gardens is een impressionistische weerslag van een wandeling in de befaamde botanische tuinen uit de titel. Voor liefhebbers is dit boekje een genot, en voor wie nog onbekend met haar werk is, vormt de warme julidag een heerlijke introductie tot deze grootse literaire vernieuwer.
De eeuwige Ilias, Europa en de tijd
Het blijft een wonder: het eerste boek van de westerse literatuur, de Ilias uit de achtste eeuw v. Chr., is misschien ook het beste wat ooit geschreven is. Dat onderschrijft Emily Wilsons vertaling van The Iliad, die de grote emotionele en dichterlijke kracht ongeëvenaard weet over te brengen. Het grote epos over de gruwelen van de oorlog, eerzucht en wraak, maar ook over liefde en vriendschap, is tot in onze tijd ongelooflijk invloedrijk gebleven. De vele beroemde passages, zoals het afscheid van Hektor en Andromache, de dood van Patroklos, de smeekbede van koning Priamos om het lijk van zijn zoon Hektor, de beschrijving van het schild van Achilles, en de ruziënde goden, zijn nu te lezen in een sprankelende nieuwe vertaling. 
The Children of Athena laat zien hoe Griekssprekende schrijvers en denkers onder het Romeinse bestuur omgingen met hun intellectuele voorland en nalatenschap – want ook onder de eeuwenlange Romeinse heerschappij floreerde de Griekse cultuur. Charles Freeman is diep de bronnen ingedoken en brengt een breed scala aan vooraanstaande filosofen, retorici, geschiedkundigen, dokters, wetenschappers, geografen en theologen voor het voetlicht.
Wellicht denkt u: maar dit ken ik al! Het reeds in 1990 uitgegeven standaardwerk Europe, The History of a Continent is echter geactualiseerd, en beslaat nu ook de gebeurtenissen na de val van de Berlijnse Muur, waaronder ook de financiële crisis en de inval van Rusland in Oekraïne. Jean-Baptiste’s Duroselle’s studie, die aanvangt bij de megalithische tijd, onderzoekt onder andere wat nodig is voor Europa om in de wereld een rol van betekenis te blijven spelen.
Op basis van niet eerder vertaalde middeleeuwse teksten uit West- Europa, maar ook uit gebieden zo ver en uitgestrekt als Turkije, IJsland, Armenië, Noord-Afrika en Rusland, schreef Anthony Bale zijn A Travel Guide to the Middle Ages: een levendige atlas van de Middeleeuwen, waarin het onderscheid tussen echte en ingebeelde plaatsen vervaagt. Bales anekdotische studie is een fantastische, en van begin tot eind boeiende reis door de middeleeuwse wereld, waarin onder andere geleerden, spionnen en heiligen figureren. Daarmee biedt het boek een levendig inzicht in hoe wij onze wereld begrepen – een die doorspekt was van buitengewone wonderen en (inmiddels lang vergeten) oriëntatiepunten. Bereid je maar voor op godslasterlijke pelgrimsinsignes tot Venetiaanse laxeermiddelen.
In Hands of Time opent de horlogemaker en geschiedkundige Rebecca Struthers de verborgen wereld van het horlogemaken, alsmede een wereldwijde geschiedenis van de tijd. Volgens Struthers was de uitvinding van klokwerken significant bepalender voor de menselijke cultuur dan de uitvinding van de drukpers – of zelfs maar het wiel. Tot in de kleinste details reguleren ze ons dagelijks leven en ze vormen onze sociaal-economische ontwikkelingen op even opmerkelijke als dramatische wijze. Struthers onderzoekt, bij wijze van spreken vanaf haar werkbank, de manieren waarop de structurering van de tijd onze houding tot werk, vrije tijd, handel, politiek, exploratie en sterfelijkheid heeft vormgegeven, en ze introduceert ons tot enkele exceptionele horloges, die elk een eigen verhaal vertellen.
De natuur, de rokken en de innerlijke mens
Botanische tekeningen mogen dan wel als een kunst op zich worden beschouwd, het doel is om wetenschappelijk accurate weergaven van planten te zijn. Het met veel onbekende werken geïllustreerde The Beauty of the Flower laat zien hoe ze in een samenwerking van kunstenaars, wetenschappers en uitgevers tot stand komen. Stephen A. Harris laat bovendien al de ontwikkeling van botanische tekeningen zien vanaf de 15e eeuw en gaat in op manieren waarop ze gebruikt zijn om wetenschappelijke ideeën over planten te delen – ook de visie op wat de reikwijdte van deze tekeningen is, is aan verandering onderhevig. 

Roofvogels spreken tot de verbeelding. Ze zijn de basis van veel mythes en mysterie. Meestal zweven ze hoog in de lucht, op zoek naar een prooi of zitten ze goed gecamoufleerd op de uitkijk. Maar in dit boek kun je ook bijvoorbeeld ontdekken dat de nagels van de harpij groter zijn dan de klauwen van een grizzlybeer en dat een nest van een zeearend tot wel 600 kg kan wegen en meer dan 2 meter breed kan zijn. Je zou een parallel kunnen trekken tussen tekeningen van Joris De Raedt en die van Peter Vos 333 Vogels. Al is de stijl in Roofvogels strakker (aachterin het boek lees je over zijn deels digitale werkwijze), beide kunstenaars delen niet alleen een arendsoog voor detail, maar uit hun werk spreekt ook een uitgebreide veldkennis. 

In 1808 verscheen de eerste van in totaal vijftien katernen van alle tot dan toe bekende duivensoorten, die in 1843 de Histoire naturelle générale des Pigeons zouden vormen. De bundeling kwam voort uit een samenwerking tussen de beroemde Nederlandse zoöloog Coenraad Jacob Temminck en de getalenteerde Franse kunstenares Pauline Knip-de Courcelles, die er niet voor schroomde met haar werk Temminck bij de neus te nemen – en er nog mee wegkwam ook. De prachtige aquarellen vormen niettemin een mijlpaal in de geschiedenis van de vogelboeken en worden met De Duiven van Temminck en Knip nu voor het eerst sinds 1843 heruitgegeven, voorzien van aanstekelijke en informatieve inleidingen van Hay Wijnhoven over duiven en van Alexander Reeuwijk over de totstandkoming van de monografie zelf. 
Julia Child kon zich maar moeilijk een samenleving voorstellen zonder uien – en inderdaad: wereldwijd worden ze in vrijwel alle keukens gebruikt. Het gewas laat zich dan ook vrijwel overal telen en het gebruik beperkt zich niet alleen tot stoofjes, sausjes en dergelijke. Zelfs in medicatie kom je de plant tegen. Vanzelfsprekend heeft zo’n veelzijdig plantje zijn weerslag in de cultuur gekregen. In The Core of the Onion duikt Mark Kurlansky in de geschiedenis van de ui, alsmede de folklore en metaforen waarin dit bolgewas welig tiert.
De vuistdikke originele anthologie The Dinner Table is volgens de overigens zeer zorgvuldige samenstellers Kate Young en Ella Risbridger het ultieme dinerfeestje. Bijleveld zou graag daaraan willen toevoegen dat het zeker 100 gangen bevat, opgediend door dito aantal schrijvers, dichters en koks. Daarom is het wellicht verstandiger om dit genot te verspreiden over zeg, de verzamelde donkere dagen van 2023-2024. Maar zonder dollen, het leesplezier doet het water in de mond lopen.
Winterse verhalen, met buit en bloemen
De drie novellen uit Winterverhalen herinneren ons aan de menselijkheid die ons allen verenigt in een tijd waarin de scepsis en het wantrouwen tussen mensen enkel lijkt toe te nemen. Je leest over veerkracht in tijden van tegenspoed, over mensen die hun weg proberen te vinden in een wereld van armoede en onzekerheid. Zo ontmoet je een tiener die op de vlucht is voor de sociale dienst met haar jongere broer en zus, een alleenstaande moeder die moeite heeft om voor haar dochter te zorgen, en een ex-gevangene die zijn persoonlijke tekortkomingen probeert te overwinnen en een relatie met zijn zoon wil opbouwen. Gedreven door een diepe behoefte om dierbaren te beschermen, struikelen en vallen de personages van Ingvild H. Rishøi, om weer, hoopvol, overeind te krabbelen.
Tijdens de eerste coronagolf probeert een eenzame vrouw in New York City grip te krijgen op het leven en op de vraag wat menselijkheid behelst. Ze vindt een onverwachte klik met een op drift geraakte Gen Z’er, en met een ijdele, energieke ara. Terwijl de ambulancesirenes op straat loeien schuilen de drie gelegenheidsvrienden in hun toevluchtsoord hoog boven de stad. De kwetsbaren, heeft een hoopvolle toon, en onthult wat er gebeurt wanneer vreemdelingen bereid zijn om elkaar te begrijpen, en hoe eenvoudig naastenliefde de pijn van een ander kan verzachten.
In Tanja James’ Loot volg je de houtsnijder, speelgoedmaker en verliefde dromer Abbas, die op zeventienjarige leeftijd naar Tipu Sultans exorbitante paleis in Mysore wordt gevoerd. Daar gaat hij in de leer bij de legendarische klokkenmaker Monsieur Du Leze, waar hij de opdracht krijgt om een even verfijnde als vernuftige muziekklok in de vorm van een tijger te maken. Als de Britten het paleis na een aanval plunderen, wordt tot zijn grote schok ook zijn klok als roofbuit meegenomen en verscheept naar Engeland. De roof markeert het begin van een queeste, in een poging zijn werk terug te vinden.
Als geen ander bracht Patricia Highsmith, met bijvoorbeeld Carol en The Talented Mr. Ripley, de misdaadroman op het hoogste literaire niveau. In haar verhalen verwerkte ze ontwortelde immigranten, moedige minnaars, intuïtieve meisjes, vrouwen die heen en weer geslingerd worden door de stormen van het leven. Het zijn vertellingen over normen en waarden, het breken van die normen, over het conformeren aan de moraal of juist ertegen rebelleren. Haar korte werk werd gepubliceerd in schoolkranten, in bladen en in diverse bloemlezingen. Bloemen voor Louisa en andere vroege verhalen bevat zestien verhalen, waarvan er vier niet eerder in boekvorm werden gepubliceerd.
In de roman HERSCHT 07769 strijken ergens in het oosten van Duitsland in het stadje Kana neonazi’s neer. De inwoners bekijken hen met angst en argwaan. Alleen Florian Herscht denkt iedereen te vriend te kunnen houden. Hij is een behulpzame bodybuilder die bang is voor tatoeages en gelooft dat het einde der tijden nabij is. Om iedereen te waarschuwen voor de naderende catastrofe, schrijft hij brieven aan de Duitse bondskanselier Angela Merkel die onbeantwoord blijven. Zijn ‘onschuld’ lijkt hem helderziend te maken, maar is de apocalyps echt aanstaande? László Krasznahorkai sleurt de lezer mee in een maelstroom van verbeelding, melancholie, humor en ondoorgrondelijk sarcasme. Het resultaat: een onheilspellende roman die nu al profetisch genoemd kan worden.
Reve, kunst voor ogen en het horen
Het schitterende The Art Deco Style, Great Designers & Collectors bevat een indrukwekkende verzameling beeldmateriaal van de Art Deco-beweging. Behalve de uitgebreide selectie aan werken van beroemde ontwerpers en vormgevers als Eileen Gray, Paul Iribe en Jean Dunand, komt ook de clientèle van de fin-de-siecle-beweging in beeld, de opdrachtgevers en verzamelaars. Even elegant als inhoudelijk brengt Alastair Duncan zo de ontwikkelingen en invloed van de stroming in beeld, die volgens kunsthistorici zich in de jaren ’60, ’80 en ’90 van de 20ste eeuw opnieuw deed gelden.
Er mogen dan talloze boeken zijn die muzikale werken en hun makers tot onderwerp hebben, over wat muziek in onszelf teweeg brengt, is opvallend weinig geschreven. Romancier Michaël Faber onderzoekt twee grote onderwerpen in Listen, On Music, Sound and Us: niet alleen probeert hij een antwoord te formuleren op de vraag hoe wij naar muziek luisteren, maar ook intrigeert het hem waarom wij dat doen. Op zoek naar sluitende verklaringen gooit hij zijn net breed uit, om daarop diep in de biologie, leeftijd, ziekte, handel & marketing, en de tegenstelling tussen smaak & slechte smaak te duiken. Deels aan de hand van diepgravende interviews met muzikanten komt hij tot intrigerende conclusies.
‘Ik las meer; ik zag meer; en langzaam kwamen de oude schilderijen tot leven.’ Twintig jaar geleden volgde Benjamin Moser vanuit Amerika zijn geliefde, en vestigde zich in Utrecht. Om Nederland beter te begrijpen dwaalde hij door musea en kwam oog in oog te staan met de fascinerende schilders uit de Gouden Eeuw: de altijd dynamische Rembrandt, de intimiteit van Ter Borch, de mysterieuze Vermeer. De wereld op zijn kop vormt van dit onderzoek de weerslag. Hij stuitte op vragen die deze meesters ook stelden: Waarom maken we kunst, en waarom hebben we haar nodig? Wie, en wat, is een kunstenaar? Hoe kan kunst helpen onszelf te zien, en hoe kan ze ons helpen anderen te zien? 

De cassette Werkversies van ‘Op weg naar het einde bevat Gerard Reves werkversies van nagenoeg alle brieven uit Op weg naar het einde – een collectie even openhartig als stilistisch verbluffend rijke reisbrieven waarmee de schrijver zich uit een creatieve impasse werkte. De handschriften vormen een hoogtepunt uit de collectie van Johan Polak (1928-1992): naast gerenommeerde uitgever en boekhandelaar, was deze Amsterdammer bovendien een groot verzamelaar van bijzondere boeken en handschriften. De cassette geeft een unieke inkijk in Reves schrijverschap en zijn nu voor het eerst publiek beschikbaar en gaan vooraf door een in een apart cahier opgenomen inleiding van Wiljan van den Akker en Koen Hilberdink .

Geluid vormt de ervaring van de wereld op een ontastbare, maar significante manier. Caspar Henderson verzamelde voor zijn A Book of Noises geluiden van de kosmos, van de natuur en van onze, door mensen vormgegeven wereld: beginnend bij de Big Bang en eindigend bij hypermoderne toepassingen van ultrasound. Het is een ontdekkingstocht langs het immense geluid van woestijnzand tot de melodieuze zang van een vogel, de kalmerende galm van een tempelbel en de geïmproviseerde tunes van jazz. Een veelzijdig boek dat oproept de oren te openen en een moment te nemen om écht goed te luisteren.
De eenzamen

De eenzamen bewegen zich onder allen.
Aan hun lakens kleven postzegels
en ze wandelen sprakeloos door onze straten. 

Wij kunnen ze wel kennen als talen, 
maar niemand lijkt ze te spreken.
In elke taal van hun lichaam halen we ze in. 

Soms zijn ze groot en beweeglijk. 
Men loop ze tegemoet en groet hun voornaam
als vernoemden we onszelf.

Als we elkaar kruisen, schuurt onze stilte.
Ze zijn zo onherkenbaar als onze gebaren
en bewegen zich als iedereen. 
WIE LEEST, BEZINT DE GEEST
Facebookpagina van Boekhandel Bijleveld
Website van Boekhandel Bijleveld
Instagram
Copyright © 2017 Boekhandel Erven J. Bijleveld. Alle rechten voorbehouden.

Boekhandel Erven J. Bijleveld
Janskerkhof 7
3512 BK, Utrecht

www.boekhandelbijleveld.nl

telefoonnummer: 030-2310800
e-mailadres: boekhandel.bijleveld@gmail.com

U ontvangt deze e-mail omdat u zich ervoor heeft ingeschreven.

Wilt u de instellingen van deze nieuwsbrief aanpassen?
Pas uw instellingen aan of zeg uw e-mailabonnement op.
 






This email was sent to *|EMAIL|*
why did I get this?    unsubscribe from this list    update subscription preferences
*|LIST:ADDRESSLINE|*

*|REWARDS|*

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *