Boekenweek 2024: Bij Ons In De Familie

*|MC:SUBJECT|*
Geachte lezer, 

Het boekenfeest van het jaar is begonnen: tot en met zondag 24 maart is het
Boekenweek! Dit jaar is het thema ‘Bij ons in de familie’. Bij een besteding vanaf €15,- krijgt u het Boekenweekgeschenk van het gezin Chabot over de familie Chabot en hun hond cadeau. Daarnaast is er nog de Boekenweek-uitgave verkrijgbaar met poëzie van Bart Chabot.

De boekhandel is alle dagen open, dus struin langs de etalages en kom binnen!
De dans, LSD & een liefdesverklaring
Op een dag krijgt Nicola geen fondsen meer voor haar bacterie-onderzoek, terwijl ze iets groots op het spoor denkt te zijn. Tegelijkertijd wordt ze volkomen onverwacht verlaten door haar geliefde. Dat verlies brengt eerdere verliezen naar de oppervlakte en leidt tot een obsessie met Louis, die ze tegen het lijf loopt. Zowel met Louis als met de Leptotrichia animalis in haar laboratorium gaat Nicola haar goddelijke gang en lapt ze regels en normen aan haar laars. In het oog is een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft. Het is een roman over kijken en gezien worden, over bedrog, macht, machteloosheid en verantwoordelijkheid – in relaties en in het werkzame leven. 
De Nederlandse Sarlag is opgegroeid in Mongolië en keert als studente terug naar Utrecht. Op zoek naar een bijbaantje solliciteert ze bij een grote supermarkt. Daar wordt haar verteld dat ze op de koel-vriesafdeling kan gaan werken: ze is toch al gewend aan de kou. Tijdens de lange dagen op haar werk boetseert ze half gesmolten vriesproducten tot vleesbeeldjes en houdt ze zichzelf rustig door haar favoriete feiten op te noemen. Het is duidelijk dat ze een groot verdriet met zich meedraagt, en bovenal over het talent beschikt om dat uit de weg te gaan. Rinske Bouwman is schrijver en theatermaker (co-artistiek leider van het toneelgenootschap ‘TG Tiefschnee’); Een soort eelt is de tragikomische debuutroman van over hoe rouw zich onomkeerbaar in je lichaam kan nestelen.
Het is de nacht waarop de dorpelingen van Utsjelinavka het kwaad, de duivel en het duister uitdrijven. Het is de dag waarop Toni twee lijken van kinderen ophaalt tijdens haar body drop off-dienst. Het is de ochtend waarop de dode soldaat Danylo wakker wordt gedanst door een Nederlands meisje. Het is de tijd waarin we wegkijken. In Dans dans revolutie gaat Lisa Weeda in vier welhaast magische verhaallijnen de strijd aan met de machteloosheid van de slepende Russisch-Oekraïense oorlog en de arbeidsmigratie in Europa. De oude tijden hebben ons maar al te vaak verraden, schrijft ze, maar onze dans, als een heel smal steegje waar je zijlings net nog je lichaam doorheen kan proppen om aan de andere kant van iets te geraken, heeft ons altijd op het nippertje gered.
Suzanne is het enige kind dat ooit zakte voor haar zwemdiploma. Twintig jaar later ziet haar life coach dat als een aanleiding voor haar passieve levensinstelling en sociale isolement. De coach dringt aan om weer te gaan zwemmen, ʻEn gebruik dan LSD,ʼ zegt ze. En dus staat Suzanne twintig jaar na haar laatste zwemles weer op de badrand, en herhaalt ze in haar hoofd: LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. Ze komt terecht in badje 3, bij een bonte groep aspirant-zwemmers, onder leiding van de schreeuwende Amsterdamse juf Fab. LSD blijkt moeilijk te werken bij deze vrouwen, die veel ouder zijn dan zijzelf. Bovendien ziet ze tijdens de eerste les al meer naakt dan haar lief is, terwijl ze haar eigen lichaam niet eens durft te bekijken of aan te raken. Met een nietsontziend oog voor sociaal en lichamelijk ongemak beschrijft Rosanna ten Have hoe Suzanne langzaam uit haar schulp kruipt. 
Café Dorian bevindt zich in een buitenlandse stad. Het vertoont gebreken en loopt slecht, tot de Hollandse kastelein besluit een kok in dienst te nemen. Na een lovende recensie gaan de zaken beter dan hij had durven dromen. Dit is de plek die de vertelster hem toewenst: het middelpunt te zijn van al dat leven – geliefd te zijn. Maar haar Hollander ervaart geen geluk: door het verdiepen van zijn banden in de stad speelt wat hij in Amsterdam achterliet steeds sterker op. Geleidelijk ontdekt de lezer waarom hij vertrok, wat de relatie is tussen de vertelster en haar personage en waarom zij deze wereld voor hem wilde bouwen. Zo wordt haar verhaal een ode aan de jonge barman die ze kende en aan het verlies dat ze met hem deelt. Café Dorian is een liefdesverklaring aan het café als hart van een stad en buurt, en aan de literaire fictie als meest waarheidsgetrouwe vertelvorm. 
Sonnenallee, Las Vegas, Appalachen
Op een strand in Cancún verrichten jonge jongens diensten aan welgestelden onder de zon. In Kopenhagen mist een it-consultant zijn werkafspraak en wordt in plaats daarvan verleid door een bleke jongeman die hem laat kennismaken met de handel in derivaten, een spookeconomie die de oude aandelenmarkt heeft vervangen. Een rouwende oude man vindt een vreemd voorwerp in de woestijn dat hem steeds meer in beslag neemt; terwijl zijn vrouw naar een concert in Las Vegas is, probeert hij zich ermee te verenigen. In wat Londen genoemd zou kunnen worden, proberen drie mensen een gezin te zijn, maar worden onder druk gezet door verslaving, financiën en een baby die op komst is. Bewust of onbewust nemen ze allemaal deel aan de ontrafeling van deze wereld, als voorbereiding op de wereld die komen gaat.
Micha woont in de Sonnenallee in Berlijn, maar in het korte, oostelijke stuk van de door de muur in tweeën gehakte straat. Hij en zijn vrienden zijn iets jonger dan de studenten in Good Bye, Lenin!, maar ze hebben dezelfde inventieve humor en delen hetzelfde verlangen naar een minder bekrompen leven. Meer seks, jeans en rock-’n-roll! Voor een Stones-elpee uit het Westen zijn ze overal toe bereid. Bovendien zijn ze allemaal verliefd op de beeldschone Miriam, maar ze leggen het af tegen de jongens uit het Westen, die met hun motor vrijelijk de grens kunnen oversteken. Wanneer Micha plots een brief krijgt – mogelijk van Miriam – belandt die per ongeluk in de Todesstreifen, het niemandsland tussen Oost en West. Brussigs roman is het grappige en charmante verhaal van tienerjongens tegen het decor van de DDR tijdens de jaren tachtig. Het kortste stukje van de Sonnenallee (1999) werd alom door lezers en kritiek in Duitsland omarmd.
 

Barbara Kingsolvers Demon Copperhead is een beeldend en episch verhaal over een jongen die opgroeit te midden van armoede en drugsverslaving. Damon Fields, het zoontje van een alleenstaande tienermoeder, woont in een trailer in de bergen van de zuidelijke Appalachen. Hij heeft hetzelfde koperkleurige haar als zijn overleden vader, aan wie hij ook de bijnaam ‘Demon Copperhead’ te danken heeft. Afgezien van goede looks, bijtende humor en overlevingsdrift zit hem weinig mee in het leven. Zijn moeder worstelt met haar verslaving aan pijnstillers. Nadat ze in het ziekenhuis terechtkomt met een overdosis, belandt Demon in het ene na het andere pleeggezin. Toch is er ook hoop als blijkt dat hij talent heeft voor American football. Zijn geluk is echter van korte duur. Wanneer hij geblesseerd raakt en zware pijnstillers krijgt, dreigt de cyclus van verslaving in zijn familie zich te herhalen. Kingsolver won met het boek de Pulitzer Prize.

Schoon begint met een onontkoombaar feit: er is een meisje gestorven. Estela heeft haar moeder in het zuiden van Chili verlaten om te gaan werken bij een gezin in de hoofdstad Santiago, waar ze schoonmaakt en hun dochtertje opvoedt. Ze beschrijft de familie waarvoor ze zorgt, haar eigen familie die ze op het platteland achterliet, en de eenzaamheid, die zo ernstig is dat ze een nauwe relatie opbouwt met een zwerfhond die regelmatig langskomt. Langzamerhand komen de scheve machtsverhoudingen tussen haar en het gezin bloot te liggen en wordt duidelijk hoe onzichtbaar de rol van inwonende huishoudster is. In de loop van zeven jaar verandert haar ogenschijnlijk simpele leven in een repetitieve en uiteindelijk gewelddadige nachtmerrie. Haar emotionele afstomping, samen met haar woede en uitputting, leiden ons naar het hart van de roman: naar wat er met het kind gebeurt.
Cyrus woont in een vieze, kleine kamer in een gedeeld appartement in Indiana met een stapel vuile was en te laat ingeleverde bibliotheekboeken als zijn enige bezittingen. In de ledige uren is hij vooral bezig met nadenken over schrijven en het niet doen. Zijn moeder stierf jaren geleden toen het passagiersvliegtuig waarin ze zat werd neergehaald door de VS, zijn vader is er ook niet meer; in de gedichten die hij schrijft gaat hij op zoek naar de wortels van zijn Iraanse achtergrond. Wat hij eigenlijk wil, is sterven. Op zoek naar de focus die zijn kunstenaarschap mist, hoort hij over de Iraanse kunstenares Orkideh die in het Brooklyn Museum in New York een performance opvoert: Death-Speak. Haar laatste weken en dagen brengt ze door in het museum waar de bezoekers met haar kunnen praten. Dit is wat hij nodig heeft en hij reist naar New York. Hun gesprekken brengen hem echter vooral dichter bij het leven.. 
Rood, moord & doodslag 
Met een ironie die aan satire grenst, legt Tahar Djaout in de politiek-morele fabel De Wachters een sociaal-politieke realiteit bloot waarin intellectuelen stelselmatig worden gewantrouwd. Noord-Afrika, het is zomer en warm. Menouar Ziada, een veteraan die altijd aan de kant van de winnaars heeft gestreden, slijt zijn dagen door gesprekjes aan te knopen met voorbijgangers. Verderop werkt in een leegstaand pand tijdelijk de uitvinder Mahfoudh Lemdjad aan een nieuw soort weefgetouw dat hij wil laten patenteren, waarbij hij op de nodige tegenwerking van de lokale ambtenaren stuit. Zaida vindt het maar verdacht wat Lemdjad daar aan het uitspoken is – en neemt daarin zijn medeveteranen in mee. Voor ze het weten raken ze allemaal verstrikt in een labyrint van verdachtmakingen en angst.
Francois Smiths De getuigenis leest als een reisverslag, en wordt afwisselend verteld door het echtpaar Gerbrand en Retha. Jaren geleden is het hun gelukt hun verleden van zonde en schaamte in Pretoria achter zich te laten en een nieuwe start te maken in een godsdienstige gemeenschap op het platteland. En nu doet zich opnieuw een mooie kans voor: in een appje van een oude vriend wordt Gerbrand uitgenodigd om deel te nemen aan een seminar in het Zuid-Afrikaanse binnenland. Onderweg zullen ze familie en vrienden kunnen ontmoeten die ze al lang niet meer hebben gezien. Ze hebben geen geschikte auto, zelfs geen geld voor benzine, en wat betekenen al die visioenen van hun zoon Ruan? Maar ze moeten zich niet druk maken, er wordt over ze gewaakt en alle demonen zullen worden weggejaagd. Of niet? Een roadtrip door het Zuid-Afrikaanse binnenland van vandaag de dag.
Geld als water is een meedogenloze en soms duister grappige roman over het geweld dat kapitalisme teweeg kan brengen. In een ingenieuze stijl en met briljante helderheid laat Asta Olivia Nordenhof zien hoe geld de koers van een persoonlijk leven bepaalt – in dit geval de turbulente levens van Maggie en haar man Kurt die hun best doen om te ontsnappen aan hun voormalige levens in armoede. Als het busbedrijf van Kurt winstgevend wordt, droomt hij ervan zijn spaargeld in iets groots te investeren. Een vriend wijst hem op een project rond een passagiersveerboot die tussen Denemarken en Noorwegen zal varen, de Scandinavian Star. 
Nordenhof ziet het boek als de aftrap van een septologie, waarvan elk deel verband houdt met de brand op de Scandinavian Star in 1990 waarbij 159 mensen het leven lieten – een ramp die de Deense gemoederen nog altijd beroert.
In Mark O’Connells Een spoor van geweld berooft de graag in aristocratische en intellectuele kringen geziene socialite Malcom Macarthur na het opdrogen van zijn erfenis een bank en vermoordt daarbij op brute wijze twee onschuldige mensen. Een kleine dertig jaar later heeft Macarthur net zijn straf uitgezeten als journalist Mark O’Connell hem op de straten van Dublin benadert met de vraag of hij hem zijn verhaal wil vertellen. Schoorvoetend stemt Macarthur toe, maar meer dan eens spreekt hij zichzelf tegen tijdens hun talloze gesprekken en maar al te vaak strookt zijn relaas niet met de feiten uit onderzoek en politierapporten. Voor O’Connell stelt zichzelf dan ook de vraag welk verhaal hij eigenlijk aan het schrijven is: de waarheid of een variant op de waarheid?
Op een novembermiddag wordt Maggie Nelson gebeld door haar moeder: de zaak rondom de onopgeloste moord op Maggies tante Jane wordt heropend. Aangenomen werd dat Jane in 1969 het slachtoffer was geworden van een beruchte seriemoordenaar, maar de zaak werd nooit opgelost. Nu is er met behulp van DNA-onderzoek nieuw bewijs gevonden en lijkt een arrestatie aanstaande. Nelson volgt het onderzoek en de rechtszaak samen met haar moeder. Het zet haar aan het denken over geweld tegen vrouwen, over de deken van angst die haar jeugd en familie overschaduwde – en over haar eigen complexe verhouding tot haar moeder en de rest van haar familie. Nu eindelijk in vertaling, Nicolette Hoekmeijer weet Nelson’s stijl als geen ander in het Nederlands om te zetten.
Water, licht & kantelende affecties

Abraham Verghese, bekend van De Heelmeesters, schreef met Het verbond van water een groots opgezet en fabelachtig familie-epos tegen de achtergrond van het India van de twintigste eeuw. De roman vertelt het verhaal van Big Ammachi en haar zoon Philipose, die wordt gehinderd door een lichte vorm van ‘de Aandoening’ maar zich toch ontwikkelt tot een gerenommeerd schrijver. Het is ook het verhaal van haar briljante kleindochter Mariamma, die een heel ander pad inslaat en een opleiding tot chirurg volgt om het raadsel dat haar familie in zijn greep houdt op te lossen. De ontdekking van een gecodeerde stamboom en de aantekeningen van haar vader, een dwangmatige dagboekschrijver, wijzen haar de weg, maar brengen ook nieuwe geheimen aan het licht.

In Daniel Kehlmanns Lichtspel wijkt G.W. Pabst, een van de grootste filmregisseurs van zijn tijd, uit naar Hollywood om aan de opkomst van de nazi’s te ontsnappen. Daar blijkt zijn roem niets voor te stellen, en zelfs Louise Brooks en Greta Garbo, die hij groot maakte, kunnen hem niet helpen. Als hij op terugreis naar Europa zijn doodzieke moeder bezoekt in Oostenrijk, breekt de oorlog uit en gaan de grenzen dicht. Minister van Propaganda Goebbels heeft zijn zinnen gezet op het filmgenie en doet hem grote beloften. Terwijl Pabst nog gelooft dat hij die avances kan weerstaan en zich uitsluitend hoeft te onderwerpen aan de wetten van de kunst, is de gevreesde grimmige verstrengeling van belangen al een feit.
Wanneer Elisabeth, roepnaam Sisi, met de Oostenrijkse keizer Frans Jozef I trouwt, belandt ze in een strikt geordende wereld vol stijve conventies en saaie recepties. Telkens als ze uit de sleur wil breken, geeft ze zich in Karen Duve’s door Hans E. Van Riemsdijk vertaalde Sisi bij haar Hongaarse kasteel in Gödöllö over aan haar grote passie: jagen te paard. Wanneer Sisi haar nichtje uitnodigt, ontstaat een innige band. De achttienjarige Marie Louise is gecharmeerd door haar keizerlijke tante en helpt haar maar al te graag wanneer Sisi de gepassioneerde amazone en femme fatale speelt. Maar al snel krijgt Marie Louise ook veel aandacht van de mannelijke adel. Sisi, die het gewend is in het middelpunt van de belangstelling te staan, gaat op zoek naar een echtgenoot voor haar onverwachte concurrente, en zet de verhoudingen op scherp. 
Begin twintigste eeuw keert Nathan Stramer terug uit Amerika naar zijn geboorteland Polen om er met zijn jeugdliefde Rywka te trouwen. In een provinciestadje waar de meeste bewoners net als Nathan en Rywka Joods zijn, zullen ze samen zes kinderen grootbrengen. Nathan wacht vergeefs op de klapper die hen voor eens en altijd uit de eenkamerwoning in de arme buurt zal katapulteren; Rywka droomt van de zee. Ondertussen groeien hun kinderen op in een krap maar warm nest, en jagen ze hun eigen dromen na. Wanneer de spanningen op het wereldtoneel oplopen sluipt er langzaam iets de wereld van de familie Stramer binnen dat ze nog niet begrijpen. 

Philipp Blom biedt in Dieven van het licht een overweldigend panorama van de Italiaanse renaissance. De schilder Sander draagt zorg voor zijn broer Hugo, die doofstom werd na de moord op hun ouders door de Spaanse bezetters in Vlaanderen. Maar Hugo is even opvliegend als zachtaardig en wanneer hij een gewelddadige misdaad begaat, moeten ze noodgedwongen vluchten. Ze vinden werk in een studio in Rome, leren de extravaganties van de paus en de intriges rondom de kardinaal in Napels kennen en ontdekken allebei, op hun eigen manier, de geneugten van verboden liefde.

Vadertaal & schrijver zijn
Safiya Sinclair vertelt in Hoe je Babylon zegt hoe ze zich heeft vrijgevochten uit de onderdrukkende omgeving waarin ze opgroeide. Haar vader, een rondreizende reggaemuzikant, hield zijn vrouw en kinderen aan de strenge regels van zijn opvatting van de rastafaribeweging. Hij was geobsedeerd met hun zuiverheid, die continu bedreigd zou worden door wat rastafari’s ‘Babylon’ noemen: de immorele invloed van de westerse wereld.
Om Babylon buiten de deur te houden, mochten de kinderen alleen het huis verlaten om naar school te gaan en is veel verboden. Als kind kent Sinclair alleen de wereld die haar vader heeft geschapen, maar hoe ouder ze wordt hoe heviger ze daartegen gaat rebelleren.

Wanneer de belastingdienst inzage eist in al haar papieren, tot persoonlijke brieven en e-mails aan toe, vormt dat voor Elfriede Jelinek de reden om terug te blikken. Voor het eerst vertelt zij over het Joodse deel van haar familie: in haar eigen archief trof ze berichten aan over het lot van familieleden die voor de nazi’s Oostenrijk moesten ontvluchten, gedeporteerd en vermoord werden. Tegelijk stemt het onderzoek naar haar privésituatie tot nadenken over de mondiale kapitaalstromen. In hoeverre profiteren landen tot op de dag van vandaag van onteigend Joods bezit en vermogen? In haar gloedvolle aanklacht rekent Jelinek af met een samenleving die meer belangstelling heeft voor daders dan voor slachtoffers. 

Kort nadat Leslie Jamison moeder is geworden van een dochter komt er abrupt een einde aan haar huwelijk. Wat betekent het om tegelijkertijd de vreugde van een nieuwe liefde te voelen en de rouw om het afscheid van een oude? Even scherp als onverschrokken legt Jamison in Splinters haar eigen gevoelens, twijfels, angsten en falen bloot en zoekt ze naar antwoorden op enkele van de moeilijkste levensvragen: Hoe gaan we om met verlies? Hoe gaat een vrouw om met de benauwende verwachting alles tegelijk te moeten zijn: moeder, schrijver, docent, dochter en geliefde? En hoe laat je nieuwe liefde en hoop toe op de scherven van een huwelijk?
Schrijver zijn, wat ben je dan eigenlijk en hoe doe je dat en wanneer ben je er één en hoe rechtvaardig je dat? Gaat ooit de ‘examenvrees’ bij nominaties voor prijzen over? Historische personages tot leven brengen en de ruimte tussen de feiten geloofwaardig invullen, wat vergt dat van een auteur? Mantel laat in deze bundel haar licht schijnen op alle aspecten van het schrijverschap en daarin is plaats voor een geestig verhaal over losse kaartjes versus in leer gebonden notitieboeken, maar ook voor de vijf beroemde Reith Lectures uit 2017. Zij die schrijversaspiraties hebben: neem van ons aan dat er heel veel op te steken is van deze formidabele auteur die álle genres beheerste.
‘Vader zijn betekent van je laten winnen tot de dag waarop de nederlaag echt is,’ schreef Alejandro Zambra in zijn beroemde roman Bijna een vader, waarvan het hoofdthema de kindertijd is, of hoe de geboorte en de groei van een kind niet alleen het heden en de toekomst veranderen, maar ook onze ideeën over het verleden door elkaar schudt. Vadertaal is een dagboek over het vaderschap, een brief aan de zoon en pure fictie tegelijk: de genres bestaan in vreemde harmonie naast elkaar in dit niet te classificeren boek, dat kan worden gelezen als een buitengewoon gevarieerde handleiding voor nieuwe ouders, of gewoon als een nieuw en briljant hoofdstuk in zijn bijzonder rijke oeuvre. 
Friederike Mayröcker, Alle omhelzingen
over ’t wakker kussen van een doornroosjesliefde

ik vouwde m’n handen. Ik bekijk ze – hadden zijn blikken niet
lang op haar gelaat gerust destijds jaren her, en nu pluk
ik zijn blikken van haar aangezicht zonder dat ze weet dat ze van zijn
blikken die op haar aangezicht rusten beroofd wordt doordat ik
haar aankijk haar wang kus doordat ik naar haar stokkende
stem luister. Zijn blikken zijn lippen zijn oor hadden op haar had-
den in haar gerust haar beluisterd haar bemind. Doordat ik haar aankijk
naar haar stem luister haar wang kus, luister ik naar hem kus ik hem
kijk ik naar hem bemin ik hem (terwijl haar hulpeloos in ’t rond dolen-
de blikken…)


De bundel van Friederike Mayröcker verschijnt deze week bij uitgeverij M10boeken in de vertaling van Ton Naaijkens. 
WIE LEEST, KOMT THUIS IN DE GEEST
Maandag 11:00-18:00
Dinsdag 10:00-18:00
Woensdag 10:00-18:00
Donderdag 10:00-21:00
Vrijdag 10:00-18:00
Zaterdag 10:00-18:00
Zondag 12:00-17:00
Copyright © 2020 Boekhandel Bijleveld - Website by Tungstun